Första gången du implementerar en visselblåsarfunktion? Ta en titt i vår ABC-guide
Om din verksamhet ska implementera en visselblåsarfunktion för första gången kan WhistleB:s nya visselblåsarhandbok vara precis vad du behöver ABC-guide för att upprätta en visselblåsarfunktion som ökar kund- och medarbetarnöjdheten, och som sammanfattar relevanta erfarenheter, tusentals kunddiskussioner och de bästa metoderna från att ha hjälpt hundratals företag och organisationer att implementera visselblåsarfunktioner.
Den här artikeln är den andra i en artikelserie i vår sommarblogg i vilken vi publicerar utdrag från visselblåsarhandboken om bland annat datasäkerhet, resurser, ärendehantering, juridiska aspekter, kultur m.m.
Med en visselblåsarfunktion kan bra företag skydda sig mot dåliga saker.
För några år sedan, när vi skrev på vår handbok Sustainable Profit, träffade vi många företagsledare vars självklara uppdrag var att se till att deras organisationer genererade långsiktig framgång och hållbara vinster. Detta gjorde de genom att säkerställa att deras aktiviteter sköttes på ett bra och ansvarsfullt sätt genom hela värdekedjan.
Vi fick också höra om incidenter som hade vänt upp och ner på verksamheter till en sådan grad att kunderna gått till konkurrenter i stället. Det var genomgående häpnadsväckande historier med mindre lyckliga slut, men som hade kunnat undvikas om bara styrelser och företagsledare haft snabb tillgång till bra information att agera på. Detta öppnade våra ögon för fördelarna med välskötta visselblåsarfunktioner för företag.
Vissa branscher har det tuffare än andra men alla kan drabbas av obehagliga överraskningar. Det finns aldrig någon garanti för att alla på ditt företag eller i en leveranskedja ska uppträda lagligt i alla lägen. Men – det går att förhindra att dåliga saker inträffar. Ett av de enklaste sätten är att tillhandahålla en säker visselblåsarfunktion för intressenter där de kan rapportera misstänkta oegentligheter. Tänk på funktionen som en billig försäkring som minskar riskerna i företaget och som dessutom är lätt att implementera. Med en sådan lösning på plats kan du uppmuntra dina anställda och andra intressenter att signalera misstänkta oegentligheter i syfte att skydda hälsa, liv, affärsverksamhet och hållbar vinst.
När ska man blåsa i visselpipan?
En visselblåsarfunktion används för att varna styrelsen och ledningen om allvarliga risker som påverkar individer, verksamheten, samhället eller miljön. En visselblåsare behöver inte ha belägg för att larma, men ska göra så i god tro.
Typiska visselblåsarfall kan handla om
- redovisning, interngranskningar, revisionsfrågor, bekämpning av mutor, korruption, bankrelaterad och ekonomisk brottslighet, och
- andra allvarliga missförhållanden som rör företagets eller koncernens vitala intressen eller individers liv eller hälsa, t.ex. allvarliga miljöbrott, allvarliga brister i säkerheten på arbetsplatsen och grova former av diskriminering eller trakasserier.
För organisationer med verksamhet i EU anger EU:s direktiv om skydd för visselblåsare vilka frågor en visselblåsare kan rapportera om och för vilka de har juridiskt skydd. Direktivet fokuserar på skydd mot missförhållanden som utgör hot mot allmänintresset och omfattar därför frågor som miljö, folkhälsa, konsumentsäkerhet, offentliga finanser, bekämpning av penningtvätt, företagsbeskattning, dataskydd och tillverkning samt handel med osäkra eller olagliga produkter.
Nyfiken på att läsa resten av boken och komma igång med implementeringen av din visselblåsarfunktion? Ladda ned e-boken eller beställ ett pappersexemplar från Amazon eller Bokus.
Kontakt:
Gunilla Hadders, medförfattare och senior rådgivare på WhistleB, Whistleblowing Centre
+46 70 214 88 73, gunilla.hadders@whistleb.com