Överensstämmelse med relevant nationell lagstiftning är inbyggd i verktyget. Verktyget levereras med högsta säkerhet för att garantera säkerheten för medarbetarna, data och er verksamhets rykte.
WhistleB:s visselblåsarfunktion används av organisationer och företag i hela Europa och i alla branscher. Mindre organisationer, banker och multinationella företag förlitar sig på tjänsten. Den hjälper dem att upptäcka och agera för att stoppa missförhållanden och skyddar deras långsiktiga framgång.
Så här går det till
Ärendehanteraren får
omedelbart en notis via e-post och sms, och loggar in i ärendehanteringssystemet för att ta emot meddelandet och vidta åtgärder. Inloggningen säkras bland annat genom multifaktorautentisering. Rapporter kan översättas på ett säkert sätt.
Utredningen av ärenden
stöds av avancerade och användarvänliga funktioner, som ärendekategorisering, processtatus, anteckningar, uppladdning av bevisunderlag, säker chat mellan behöriga personer och fullständig tilldelning av ärenden. När en utredning är klar avslutas ärendet i enlighet med dataskyddslagstiftning, t.ex. GDPR.
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
Visselblåsaren rapporterar
en misstänkt oegentlighet genom att fylla i frågeformuläret på rapporteringskanalens landningssida. Den webbaserade kanalen går att nå från valfri enhet, t.ex. en smartphone. Visselblåsaren rapporterar anonymt eller öppet på önskat språk.
Fortsatt dialog
mellan ärendehanteraren och den anonyma visselblåsaren är möjlig. Visselblåsaren loggar in i rapporteringskanalen för att läsa svaret från ärendehanteraren. Data krypteras vid både överföring och lagring. Ni bestämmer vilka personer som ska ha tillgång till vilka ärenden. Endast behöriga ärendehanterare kan avkryptera och läsa dialogen.
Statistik- och rapportgeneratorn
visar aktuella och historiska data, status, varningar, nyckeltal och djupanalyser. Kontrollpanelen kan ställas in individuellt, och rapportgeneratorn erbjuder flexibla presentationsalternativ, som exempelvis standardrapporter till fördefinierade målgrupper.
Visselblåsartjänsten
Allt ni behöver för en trovärdig visselblåsartjänst
Rapporteringskanal
Här rapporterar medarbetare och andra intressenter misstänkta oegentligheter. Via rapporteringskanalen kan en visselblåsare vara anonym och ni kan agera direkt.
Rapporteringskanalen har en webbaserad landningssida och ett frågeformulär, som går att anpassa så att ni får information som är viktig för er verksamhet. Ni kan upprätta separata rapporteringskanaler för olika målgrupper, som till exempel leverantörer och kunder.
Information om nationella begränsningar gällande visselblåsning ingår i den relevanta språkversionen för rapporteringskanalen.
Ärendehanteringssystem
Visselblåsarrapporter hanteras säkert och effektivt som ärenden i ärendehanteringssystemet. Systemet är lätt att använda och underlättar mottagande och hantering av ärenden.
Systemet garanterar säker kommunikation med såväl anonyma visselblåsare som externa intressenter. Systemet erbjuder även inbyggt språkstöd, webbaserad statistik och en uppföljningsfunktion. Ärendehanteringssystemet ger stöd när ni ska definiera era säkerhetsinställningar såsom multifaktorautentisering och hantering av användarbehörigheter.
WhistleB:s ärendehanteringssystem underlättar att uppfylla juridiska krav på visselblåsning i olika jurisdiktioner samt att hantera personuppgifter korrekt.
Datasäkerhet och efterlevnad
WhistleB skyddar visselblåsarens anonymitet och skyddar kunddata.
Visselblåsartjänsten är ISO 27001-kompatibel, vilket garanterar högsta möjliga datasäkerhet och integritet. Tjänsten följer kraven i EU:s dataskyddsförordning (GDPR), som är det strängaste regelverket i världen gällande hantering av personuppgifter.
Vi har en säker utvecklingsprocess, regelbundna, externt utförda sårbarhets- och penetrationstester samt kontinuerlig övervakning av datasäkerhetsbehov. Mer information hittar ni i vårt Förtroendecentrum.
Expertstödd visselblåsartjänst
Resurscenter: Här hittar ni den senaste informationen och de mallar ni behöver, rekommendationer baserade på vår erfarenhet och bästa praxis.
Implementeringsstöd: Med det webbaserade implementeringspaketet kommer ni smidigt igång. WhistleB-teamet finns där för er när ni behöver det.
Kontinuerlig kundsupport: Vår serviceinriktade kundsupport är lätt att kontakta och redo att hjälpa till. Ni kan även få stöd med hantering av era ärenden.